همانگونه که از نام ساندویچ پانل سقفی مشخص است، برای اکثر سقف های منازل به کار می رود و در کشور ما کارخانه های بسیاری مشاهده می شوند که همه ی آنها دارای سوله هستند و کاربرد مختص به خود را دارند. نکته ای که حائز اهمیت است اینکه برای به اجرا درآوردن ساندویچ پانل سقفی باید نهایت ظرافت و تمرکز و دقت را به کار برد تا از به بار آمدن خسارت سنگین و جبران ناپذیر احتمالی جلوگیری به عمل آورد.
ساندویچ پانل در واقع ساختاری است که مانند شکل ساندویچ از سه لایه تشکیل شده و توسط مواد عایق پوشیده شده است.

ساندویچ پانل سقفی
کاربردهای ساندویچ پانل سقفی

کاربردهای ساندویچ پانل سقفی :

ساندویچ پانل با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، کاربرد بسیار گسترده ای دارد. از جمله مواردی که در آن از ساندویچ پانل سقفی استفاده شود در کانکس ها است که شامل کانکس های ویلایی و نگهبانی، سردخانه ها، استادیوم ها و ورزشگاه ها، خانه های پیش ساخته و کانکسی، سوله ها و ساختمان ها می شود. ساندویچ پانل سقفی در طرح ها و رنگ های گوناگونی وجود دارد که از نظر زیبایی شناختی مورد توجه بسیاری از معماران، سازندگان و طراحان قرار گرفته است.

از ساندویچ پانل سقفی، برای پوشش دهی به سقف ساختمان ها استفاده می شود. این نوع پانل به نسبت سایر سازه های قدیمی تر و سنتی، علاوه بر سبکی و وزن کمی که دارد از مقاومت و استحکام بالاتری برخورد است. پانل سقفی به دلیل ساختار مستحکمی که دارد به صورت عایق عمل کرده و از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می کند. علاوه بر این بین دو صفحه پانل سقفی، عایقی وجود دارد که از ورود جریان هوای سرد و گرم به داخل ساختمان جلوگیری به عمل می آورد و دما را به صورت متعادل نگه می دارد.

طرح ساندویچ پانل سقفی

طراحی در ساندویچ پانل سقفی به صورت شادولاین با طرح ذوزنقه می باشد. از جمله دلایلی که از این طرح در پانل سقفی استفاده می شود مواردی چون آب بندی در مقابل بارش برف و باران و جلوگیری از نفوذ آنها به داخل می باشد. لازم به ذکر است، تعداد گام هایی که در ذوزنقه پانل ها به کار برده می شوند، هر چه بیشتر باشند مقاومت و تحمل آنها در مقابل فشار نیز بالاتر می رود. ضخامت ساندویچ پانل سقفی 5 الی 7 میلی متر می باشد که متشکل از آلوزیک است که از موادی از جنس روی و آلومینیوم ساخته شده است. علاوه بر این رنگ قسمت بیرونی این محصول به رنگ کوره ای پلی استر است که با ضخامت 25 میکرونی ساخته شده است.

طرح های ساندویچ پانل سقفی
مشخصات ساندویچ پانل سقفی

مشخصات و ویژگی های ساندویچ پانل سقفی

از جمله مشخصاتی که یک پانل سقفی دارد شامل موارد زیر می باشد:

  1. قابل بازیافت بودن
  2. آسانی نصب و اجرا
  3. حمل و نقل راحت و بی دردسر
  4. قابلیت شستشوی راحت
  5. قابل استفاده در پوشش اکثر سقف ها، سوله ها و ساختمان های صنعتی و سازه های پیش ساخته
  6. قابل استفاده در سقف ها و دیواره های سردخانه های مختلف و متحرک
  7. دارای هزینه مناسب و مقرون به صرفه و …
ساختار ساندویچ پانل سقفی
مشخصات فیزیکی ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی دارای گام های بلندتری به نسبت ساندویچ پانل دیواری است و از جمله دلایلی که منجر شده تا طراحی این ساندویچ پانل سقفی به صورت گام های بلند باشد، مواجه بودن سقف با بارش های برف و باران فصلی است. شکل فیزیکی ساندویچ پانل سقفی و شیبی که در طراحی آن هنگام نصب و اجرا کردن به کار می رود به این صورت است که آب ناشی از بارش یا هر چیزی دیگری را به سمت پایین هدایت می کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کنار نصب پانل سقفی از مواد دیگری نیز استفاده می شود که فلاشینگ نام دارد و جنس آن از ورق گالوانیزه می باشد که در لبه ی پانل سقفی نصب شده و به عنوان آبرو در سراسر ساختمان استفاده می شود و همانند جوی آب عمل می کند.

ویژگی های ساندویچ پانل سقفی:

از جمله ویژگی های پانل سقفی (sandwichpanel) این است که به صورت فومی و از جنس پلی یورتان یا پلی استایرن است که لازم به ذکر است؛ جنس پلی یورتان دارای بیشترین کاربرد به علت ضد حریق بودن آن است.
از جمله ویژگی های دیگر شامل :

  • متناسب و سازگار بودن با انواع اقلیم ها
  • دارا بودن قابلیت ضد حریق
  • دارای قابلیت مونتاژ و دمونتاژ
  • متنوع بودن از نظر رنگ و طراحی و مناسب انواع سلیقه ها
  • دارای مقاومت و به تبع آن عمر طولانی بالا
  • دارای هزینه پایین و مقرون به صرفه
  • مقاوم بودن در برابر رطوبت و دارای خاصیت انبساط و انقباض کم
  • دارای وزن سبک و قابلیت حمل راحت
  • مقاوم بودن در برابر آلاینده ها و آلودگی هوا و …
ورق ساندویچ پانل سقفی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *